Antenele de mobil

Aceasta este o zona de concurenta acerba intre constructorii de antena. Nu te voi sfatui cum sa-ti insurubezi antena in tabla masinii. Avem in magazin o gramada de accesorii si monturi pentru tine pentru acest scop precis. Vom discuta despre cele mai esentiale modele de antena folosite astazi. Daca este primul articol, scris de mine pe aceste teme si esti incepator in ale antenelor, o sa fii confuz. Nu poti sa instalezi direct antena fara sa inveti mai intai ceva despre ele. Trebuie sa te uiti inainte pe paginile de la  “Teoria Antenelor” , “Cabluri”  si “Antena Verticala”  inainte de a ajunge aici.

Pentru inceput , mai introducem un nou termen pentru a compara castigurile antenelor auto care de fapt nu exista, “Eficienta antenei” . Aceasta reprezinta , cat de eficient iti converteste antena puterea(W) in semnal in loc sa o piarda in caldura. O antena eficienta transforma aproape in totalitate puterea in semnal util (90-95%), caldura fiind neglijabila, deci acesta ar fi un radiator perfect. Antenele de baza au o radiatie de 95-99% deci , orice radiator are o mica pierdere. Nici o antena nu transforma puterea in semnal util 100%. Cele mai eficiente antene de mobil sunt ¼ Lambda. Daca te duci la articolul cu antene verticale si studiezi dipolul vertical, o sa remarci ca toate au cam 2.59 m. Elementul radiant este izolat fata de caroserie, fiind conectat la centrul cablului coaxial. Corpul masinii actioneaza ca un plan de masa sau ca o contragreutate. Impedanta de intrare va fi de 40 Ohmi, deci unda reflectata va fi de 1:3:1. Daca reflectata este  mai mare inseamna ca ai o legatura proasta pe undeva… Daca cablul este OK, inseamna ca ai o conectare proasta la spic sau la mufa de la statie. Daca totul este ok, reflectata ar trebui sa stea pe la 1:2:1 . In aceasta situatie , nu trebuie sa te apuci sa tai din el , decat daca vrei sa vorbesti in canalele superioare cum ar fi 27.555.
Majoritatea nu avem loc pentru asemenea antene pe mobil. Majoritatea producatorilor fac antene scurtate. Cum fac aceasta? Simplu, undeva pe antena (jos, mijloc, centru sau toata antena) , bobineaza o bobina pentru a compensa scurtarea de la 2.59 m. Deci daca antena ta are 107 cm, facbricantul a confectionat o bobina pentru a combensa restul de 1.52 m. Cand o bobina este adaugata la o antena, face trei lucruri. Primul… taie eficienta antenei. Al doilea, ii taie latimea de banda. Al treilea lucru deosebit… ii reduce impedanta sub 40 Ohmi. Cu cat antena e mai redusa cu atat eficienta e mai mica. Antenele foarte scurte trebuie evitate din start. Exista metode diferite de a scurta bobina si pierderile difera de la o metoda la alta. Cele patru metode sunt reprezentata in figura 1.

ant_mob_1
Figura 1 – Cele patru metode de a “lungi” o antena scurtata.Primele trei au de obicei spicul din inoxidabil iar ultima este bobinata pe un suport de fibra de sticla. Dupa aceea este izolat cu un varnis termoretractabil.

Performantele pot fi impartite astfel:

Comparam antene cu aceiasi lungime, 137 cm , cea mai proasta dintre antene este cea cu bobina jos. Avantajul este ca poti sa-i faci o bobina mare, prin care sa poata trece W mai multi in raport cu cele cu bobina la jumatate sau in varf , si in a caror constructie nu se pot implementa bobine grele. Dar totusi , este cea mai ineficienta dintre antene. Pentru o performanta mai buna, se foloseste o antena cu bobina sus lau la jumatate.Acestea au aceiasi eficienta fara diferente notabile intre ele. Antenele cu bobina la varf sunt rare deoarece este foarte greu de construit din cauza presiunii vantului asupra bobinei din varf. Cele mai eficiente antene sunt cele cu bobina continuua. Dezavantajul este ca nu poate face fata la puteri mai mari de 500 W . Foloseste-o cu incredere ca este cea mai eficienta antena scurtata. O larga paleta de antene aflate pe piata, creeaza o stare de confuzie printre cumparatori. Pentru inceput si de departe, locul de montare al antenei este cel mai important aspect . Trebuie sa pui antena pe acoperisul masinii, folosind cel mai inalt loc al acesteia. Ultimul loc de montat antene este pe bara de jos. Cei mai multi fabriacanti de antene de fibra de sticla pretind ca antenele lor au ½, 3/8 , 5/8 , ¾  Lambda. Asta suna foarte impresionant, dar din punct de vedere electric este adevarat? Da , fabricantii folosesc aceste lungime de sarma, in fabricarea antenelor dar din punct de vedere al diagramei de radiatie este la fel ca una normala? Nu deorece, ce este in plus peste lambda/4,  este bobinat prea strins, spira langa spira,   ca sa incapa pe suportul de fibra de sticla astfel incat performanta ramane ca la un lambda/4. Exista insa exagerari de performanta, pe care le pretind a avea antenele lor. De fapt performantele antenelor sunt atat de apropiate incat, practic, poti sa-ti alegi antena dupa frumusete.

Diagrama de radiatie a antenelor de mobil
 
Cei mai multi au senzatia ca antenele auto sunt omnidirectionale. In mare este adevarat dar , diagrama de radiatie ete influentata de caroseria masinii. Daca ne reamintim, caroseria actioneaza ca niste contragreutati. Masina nu se extinde uniform in jurul antenei. In figura 2 se arata diagrama de radiatie a unui ¼ lambda influentata de caroseria unei masini.  Dupa cum puteti vedea, forma diagramei este influentata de pozitia antenei in cea mai mare masura. Diagrama este mai proeminenta in partea in care este si cea mai mare parte a caroseriei si este mai mica in partea in care suprafetele capotei sunt mai mci.  
ant_mob_2
Figura 2 – linia punctata arata o diagrama omnidirectionala, dar dupa cum se poate vedea , diagrama reala, este distorsionata de suprafetele capotei care nu este in jurul bazei antenei.Din aceasta cauza trebuie sa montezi antena cat mai aproape de centrul vehicolului, mai putin daca doriti sa aveti o diagrama mai directiva pe o anumita directie.

Sinfazarea antenelor de mobil.


Sinfazarea antenelor inseamna sa luam doua antene identice si sa le alimentam in faza. Una dintre marile gafe ale operatorilor este ca nu studieaza diagrama de radiatie a antenelor sinfazate. Cei mai multi cred ca daca sinfazam antenele, obtinem un semnal puternic in linie cu autovehicolul in fata si in spatele acestuia, efect teoretic al sinfazari antenelor omnidirectionale. Totusi , pentru obtinerea acestui efect trebuie sa indeplinim un minim de conditii, pentru inceput , o buna impamantare, cu nisete contragreutati egale sau mai mari de o lungime de lambda. In al doilea rand, in CB, cea mai mica distanta la care se pot pune antenele este de 6 m distanta una de alta. Avand in vedere ca aceste conditii sunt imposibil de indeplinit, efectul sinfazarii antenelor este diminuat serios, avand ca efect doar doua semnale directionale.
Deci este avantajos sa sinfazam doua antene?
Da este avantajos. Mai sus am remarcat ca unda este impinsa cu preponderenta inspre partea mai proeminenta a caroseriei. Deci diagrama de radiatie nu este atat de omnidirectiva pe cat ne imaginam. Mergand pe sosea o sa remarci ca semnalul are qsb “ fading” (fluctueaza sau, vine in valuri”) din cauza acestei radiatii inegale a antenei. Sinfazarea antenelor va elimina aceste neregularitati ale diagramei, aducand-o mai aproape de cea a unei antene omnidirectionale. Nu trebuie sa te astepti la un castig mai mare din partea celor doua antene. Citeste la pagina cu sinfazarile antenelor cum sa faci conexiunea intre cele doua antene.Figura 3 ne arata cum sinfazarea antenelor inlatura neregularitatile diagramei de radiatie. Acestea trebuie indepartate cat mai mult una de alta, cea mai potrivita alegere fiind montarea uneia pe centrul barei din fata si una pe centrul barii din spate a masinii. Cei mai multi oameni cred ca asezarea aceasta arata stupid (inclusiv eu) si isi monteaza cate una pe fiecare laterala a masinii.
ant_mob_3
Figura 3 – Diagrama de radiatie a antenelor sinfazate. Aceasta devine mult mai omogena si consistenta, in toate directiile si totodata mai putin dependenta de formele masinii.

Sorin Petre


Sus

Pagina prinicipala

 

 


Copyright © 2006 - ATmedia ® - Toate drepturile rezervate.

cb radio, cbradio, antene, antena, directiva, directive, quad, cubical quad, verticale, vertical, beam, statii, ranger, ranger 2950, ranger2970, alan,am, AM, FM, fm, USB, LSB, SSB, ssb, banda, banda laterala, schema , scheme, transceiver, emitator, receptor, receptoare, DX, Club dx, dx club, cablu, cabluri, rg, rg58, rg213, coaxial, coaxiale, 50, 75, ohmi, propagare, skip, ionosfera, sinfazare, pilon, piloni, boom, microfon, microfoane, sadelta, sadelte, forum, tuburi, magazin cb, magazin virtual, gps, amplificator, al, alfa lima, liniar, scheme amplif, scheme amplificator, scheme aliniere, manual, user manual, cb regulament, regulament cb, reguli, putere, puteri, 1kw, 100w, 20w, 4w, 1w, legal, legale, modificari, modificare, upgrade,10, codul 10, codul q, q, 10, sfinx, divizii, lista divizii, division , division list, country, cb country, code, cod, area, area cod, cobra, cobra cb, cb cobra, rci, rci2970, mondoplast, sirio, 5/8, lambda/2, 1/2, yaesu, kenwood, anico, dj, alinco dj, ts, ts850, ts 850, kenwood ts850, ecou, modulatie, modulatii, beep, beepuri